Sunday 7 February 2016

Çorba Challenge: 12 Ay 12 Çorba: Çorbalık Et Suyu

Bu ay ezo gelin ve sebzeli mercimek çorbası deneyerek geçti. İlla söyletmeyin, bir tarif veremediğime göre anlayın, olmadı işte. Fakat çorba suyu da önemlidir ve 12 ay kolay geçmez, sevgili yüz clicker'ımız ve tek resmi takipçimiz Sayın Hilal Dora. O yüzden bu ay çorba bazı olarak kullanılmak üzere bu tarifi veriyorum.


Düdüklü tencerede Migros'tan hazır paket içinde aldığım bir kilo kadar ilikli dana kemik var. Ayrıca tane karabiber, havuç, kereviz ve yarım demet maydanoz var. Geçen sefer bir şey koymamıştım ama kemikleri her daim böyle şeylerle haşlamakta fayda var çünkü kokusu bile bambaşkaydı bu sefer. Düdüklü tencereye alabildiği yere kadar su koyuyorum ve 75 dakika pişiriyorum. Evet, o kadar uzun.

İçine koyulabilecek diğer malzemeler: patates, soğan, sarımsak, yeşil biber, pırasa, rezene, defne yaprağı, kekik, biberiye.


Pişince böyle gözüküyor. İnce süzgeçten geçiriyorum ve üstte biriken yağını da biraz alıyorum açıkçası. Biz ilikleri yemiyoruz. Bundan iki tencere çorbalık malzeme çıkıyor. Yarısını hemen kullanıyorum, kalanla bir hafta içinde o şahane çorbalarımdan ya başka bir tane daha yapıyorum ya da sonrası için buzluğa kaldırıyorum.

Hazır bu işlere girişmişken stock ile broth farkını da öğrendim. Kısaca şöyle:

Broth; içinde herhangi bir et pişirilmiş su. İlla et, tavuk olmak zorunda da değil; balık suyu, sebze suyu, hatta bakliyat suyu da oluyormuş. (Hatırlarsanız, geçen ay yayla çorbasını haşlanmış nohudun suyuyla yapmıştım.) Genelde çeşnilendirilmemiş ve sonrasında başka bir yemekte kullanmak üzere hazırlanmış aromalı su.

Stock; bunun için işin içinde mutlaka kemik olması lazım. Kemiklerin, iliklerin içindeki jelatin suya bırakması için uzun pişiriliyor ve bunun neticesinde daha kıvamlı oluyor. Çorbada, yemekte kullanılacağı gibi kendi başına da içilebiliyor. Bazen içine şarap da eklenebiliyor.

4 comments:

  1. Aklımda bi soru var. Geçen ay ilk defa tavuk suyuna çorba yaptım. (hasta çorbası) Gayet güzel oldu. Haşlanmış olan tavuğu da mantarlı tavuğa çevirdim. Fakat tavuk inanılmaz kötüydü, tatsız ve saman gibiydi. Et suyu yaptığımız bu etleri ne yapmamız gerekir? Kedime vermeyi düşündüm ama kilo sorunundan dolayı sadece diyet mama yemesine izin var :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tavuklar artık hep çok tatsız hakikaten, pek yediğim bir şey de değil. Kırk yılda bir organik tavuk alıyorum ve hep ancak marine ederek yiyebiliyorum. Bu et suyundan kalan ilikleri ise havucuyla kereviziyle birlikte mahalledeki köpeklere veriyorum. Ama ilikleri severek yiyenler de var tabii.

      Delete
  2. Adımı gördüm inanamadım :D Girdikçe okuyorum yazıları, üşenmeyip yorum da bırakayım. Resmi takipçi olmak bunu gerektirir :) Çorba yapmayı pek sevmiyorum bu da aslında düdükçü olmadığım için. Gerçekten tavuklar berbat, suyuna da pek güvenmiyorum. Kemiği kaynatmakta normal tencereyle epey zor olucaktır. Ama bi düdüklü edinmem gerek zira bebeğim ek gıdaya geçince onun çorbalarına et suyu kullanmak şart. Bu arada ben de annemin et-tavuk suyu yaparken hep tane karabiber, maydonoz, soğan, havuç koyduğunu görmüştüm gerçekten tat ve koku anlamında güzel katkıları oluyo. Bir de buzluğa atma olayı! İşte bu ilgimi baya çekiyo dediğim gibi bebek çorbalarında baya ihtiyacım olucak. Karton bardaklarda dondurulduğunu duymuştum küçük porsiyonlar için siz ne şekilde donduruyosunuz sevgili Müge :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pesto sos falan gibi küçük porsiyonlu şeyler için karton ya da plastik bardak, evet. Bardağı folyoyla sarıyorum.
      Sebze ve et sularını ise buzdolabı poşetine koyuyorum, ağzını sıkıca kapatıyorum. Henüz döküldüğü hiç olmadı. Ama bu sıralar yazki domates sosları bittikçe çok kavanozum oldu, kavanoza koyup kaldırıyorum. Et suyunu küçük küçük paketlemek istiyorsan buz poşeti kullanmanı öneririm ama mutlaka Koroplast marka al. İnsan haliyle buz poşetinin de markası mı olur diyor ama believe me. Yoksa içeceklerin içinden plastik ayıklamak durumunda kalırsın. :)

      Delete